Moja Istra
Cvergla blog
Arhiva
Moja e-mail adresa:
Blog - kolovoz 2017
četvrtak, kolovoz 31, 2017

Nekada je u Istri postojao veliki broj mlinova. Jedan od najbolje sačuvanih je onaj u Kotlima, potpuno renoviran. Manje više sam, za sve djelove Istre, pronašla podatke o nestajanju mlinova, pa tako i za područje današnje općine Lupoglav.

Prvi dokument o mlinovima na ovom području sačuvan je iz 1498. godine. Riječ je o jednom mlinu koji se nalazio kod Boljuna. Urbar iz 1573. godine spominje 4 mlina; u Gorenjoj Vasi, Lesišćini i dva mlina u Dolenjoj Vasi. U samo nekoliko godina (do 1578.) broj mlinova raste na 16; od toga 7 je mlinova u Boljunu, a 9 u mjestu Vranja.  Naseljavanje novih stanovnika u ovom je razdoblju znatno povećalo broj stanovnika na ovom području, ali i dalo gospodarski impuls koji je, između ostaloga, vidljiv i po broju mlinova.

Godine 1597. postojalo je čak 24 mlina; 8 u Boljunu, a 16 u Vranji. Valvasor i Petronio u 17.st. spominju veliki broj mlinova na potoku koji se od Učke slijevao prema Lupoglavu. Petronio navodi da ih je bilo 12., dok Valvasor spominje njih 10.

Podaci za 19.st. pokazuju da u 19.st. nastupila stagnacija, kako demografska tako i gospodarska. Stagnacija se očituje i u smanjenju broja mlinova. Zabilježeno ih je  10, od čega je 7 bilo u vlasništvu seljaka, a tri u vlasništvu općina; dva u Veloj Učki, jedan u Maloj Učki. U Vranji je zabilježeno postojanje 4 mlina i 6 valjaonica sukna.

U vrijeme Italije na ovom je području zabilježen samo jedan mlin, i to na Boljunščici. Politika Talijana, a zatim i napredak tehologije (mlinovi na paru i na električnu energiju) zatvaraju mlinove.

Izvor: Vodenice na području općine Lupoglav, prof.dr. Josip Šiklić, Zbornik općine Lupoglav 2005.;142-149

swirl @ 18:02 |Komentiraj | Komentari: 0
petak, kolovoz 25, 2017

Srednjevjekovni statuti gradova, pa tako i u Istri, propisivali su razna pravila kojih su se stanovnici morali pridržavati. U slučaju kršenja pravila postojale su kaznene odredbe.

Tako su statuti obično definirali i kako se gradi i održava kanalizacija, te kako je potrebno provoditi odvod otpadnih voda.

U renesansi nije bilo nužno za „obavljanje onih stvari“ imati zasebnu prostoriju. Bogatiji stanovnici ponajčešće su imali „WC“ unutar svojih spavaćih soba. Istarski kašteli ponajčešće su imali WC kao zasebnu prostorijicu koja je stršala van zidina i tako jednostavno „regulirala“ da „otpadne vode“ iz takvog zahoda cure van zidina kaštela.

Noćne posude pojavile su se u 15.st. Umetale su se u drvene sjedalice ili u škrinje. Predstavljale su solidnu vrijednost te su se znale pojavljivati kao sastavni dio oporuka ili u popisima nečije imovine.

Keramičke cijevi za odvod otpadnih voda pojavile su se u 12.st. i gotovo nepromijenjene koristile su se do početka 20.st. Ugrađivali su ih u zid ili su pak bile dozidane uz vanjski zid kuće.

Izvor: Istra, lav i orao (Temporis signa Arheološka svjedočanstva istarskog novovjekovlja). Tatjana Bradara, Ondina Krnjak

Na slici: „WC“ Kosmatog kaštela

swirl @ 23:40 |Komentiraj | Komentari: 0
utorak, kolovoz 15, 2017



U Oprtlju se na nekoliko mjesta nalaze glagoljaški grafiti. U crkvi Sv. Marije nalaze se tri grafita. Najstariji glasi „Beli dan“, a napisan je 1471. godine. Druga dva su nastala 1534. i 1537., upisani su na freski na haljinama apostola. Prvi glasi: „Ki umočit sa mnoju u solilo ruku ta ne predast. Sie pisah žakn Ekov kada stah na Šterni“. Drugi glasi: „To pisah ja pre Matej Gobo iz Šterne kad tu biše....“

Kada se krene od Oprtlja prema Livadama prolazite blizu crkvice Sv. Silvestra gdje je nekoliko grafita. Grafiti su i u crkvici Sv. Jelene.

Crkvica Sv. Petra na Momjanštini također je vrijedan spomenik kulture, zbog sačuvanih fresaka, ali i niza grafita, nekih šaljivih, nekih kojima su zabilježena neka lokalna zbivanja, pa čak je upisano i da je pao snijeg...

Glagoljski natpisi postoje u crkvi u Materadi (do danas sačuvana dva glagoljaška natpisa od ukupno četiri), u crkvi u Šterni (uklesana imena plovana Jerolima i državnika Mohora) te u Čepiću (natpis „Pre Stipan reče prvu misu“ iz 1551.).

Osim toga glagoljicom je vođeno niz matičnih knjiga u 17. i 18.st., sveukupno se računa da postoji oko 2000 stranica upisanih glagoljicom s ovog područja.

Izvor: Istarska Danica 2010. 

Slika: pogled iz Oprtlja

swirl @ 11:04 |Komentiraj | Komentari: 0
nedjelja, kolovoz 13, 2017



Penjete li se cestom prema staroj jezgri Motovuna, od groblja prema gradu s lijeve strane nalazi se ova crkva. Vrlo vjerojatno je i ona, poput većine crkvi, sagrađena na mjestu starijeg sakralnog objekta. Sagrađena je 1521. godine, te je ova godina upisana nad ulaznim vratima. Zvonik je sagrađen naknadno, 1898., a visok je 15 m.

Za lokaciju gdje je sagrađena postoji mjesna predaja o tome kako se upravo ovdje ukazala Gospa na smokvinom stablu.

Inače, groblje u blizini nastalo je 1818. godine, kada su spojena tri malena motovunska groblja u ovo današnje. Tri groblja bila su posvećena Svetom Franji Asiškom, Svetom Vidu i Svetom Šimunu. Na groblju se nalazi crkva Svete Margarete. Izgrađena je početkom 19.st.

Izvor: Župa svetog Stjepana u Motovunu (Ivan Milotić)

swirl @ 13:56 |Komentiraj | Komentari: 0
petak, kolovoz 4, 2017



Na pulskoj Stoji nekada je postojala kula s nazivom Torre d'Orlando. Osim obrambene imala je i ulogu svjetionika, ali i dojavljivanja prijeteće opasnosti. Godine 1470. Mlečani su naložili da se, u slučaju opasnosti pred Turcima, na vrhu kule zapali vatra, a takvi su se signali prenosili dalje po istarskoj obali sve do pred Veneciju.

Kula je vjerojatno sagrađena u nekom obliku još u antici, da bi bila srušena u 19.st. kada je na istom mjestu sagrađen Fort Maximilian (Fort Max). Fort Max je bio okrugla topnička utvrda s jakom zemljanim napisom oko nje.

Na žalost, danas više ne postoji, srušena je nakon Drugog svjetskog rata.

Na slici: jedna od pulskih utvrda

swirl @ 18:13 |Komentiraj | Komentari: 0