Moja Istra
Cvergla blog
Arhiva
Moja e-mail adresa:
Blog
ponedjeljak, siječanj 14, 2013

Kringa, malo mjesto u Istri, nadaleko je poznato po vampiru, Juri Grandu (link). Priču je zapisao Johann Weichard Valvasor 1689. godine. Po ovoj verziji, definitivan obračun s pokojnim Grandom dešavao se 1672. godine, prethodilo mu je teroriziranje stanovnika Kringe koje je trajalo 16 godina od Grandove smrti.

No postoji i jedna potpuno drugačija verzija koja se u Kringi prenosi s koljena na koljeno, a koja nudi potpuno drugačije tumačenje tadašnjih nemilih događaja.

Po ovoj priči Jure Grando ne da nije bio vampir nego je bio pošten i vrijedan čovjek kojega je zadesila vrlo tužna sudbina. Bio je klesar, živio je na Grandovoj stanciji,a bio je zaljubljen u Rosu.

Po tadašnjim običajima postojalo je jedno izuzetno odvratno pravilo „jus primae noctis“ (pravo prve bračne noći) na kojeg sam do sada nailazila nekoliko puta čitajući o prošlosti. Naime, po ovome „pravilu“ na razdjevičenje nevjeste imao je pravo gospodar imanja, a Kringom su gospodarili pavlini iz Svetog Petra u Šumi.

Ova priča govori kako se pavlinima usprotivio Grando, ne želeći da redovnici iskoriste pravo prve bračne noći i unesreće i Rosu i njega. Pavlini su se pobojali da će Grandov primjer povući za sobom i druge stanovnike Kringe te su naredili županu Mihi Radetiću da ga ubije. No, udarac krampom samo je onesvijestio Juru. Dok je izgledalo da je mrtav, ljudi su ga pokopali, a kada je došao k svijesti počeo je zazivati pomoć iz groba. A tada? Tada su ga župan Radetić i pavlinski redovnik Juraj proglasili štrigunom te otvorili grob, odrubili mu glavu i obezglavljenog ponovno zatrpali zemljom. Na taj su način izvršili naređenje pavlina, ali i onemogućili da Jure ispriča što se stvarno dogodilo.

Kako se ubijeni i samoubojice nisu smjeli pokapati na groblju nego van njega, Jure Grando je pokopan van ondašnjeg groblja. Danas bi njegovo mjesto ukapanja bilo, vjeruje se, pod kamenom stazom koja se nalazi iza crkve prema današnjem groblju u Kringi.

Ukoliko je ova verzija ispravna postavlja se pitanje zašto je Valvasor zabilježio upravo „vampirsku“ verziju? No u tom bi slučaju obrazloženje bilo poprilično logično. Vjerojatno su mu takvu verziju ispričali oni kojima je odgovarala, a ukoliko su do njega došle i neke sumnje, možda je zabilježio upravo takvu verziju kako bi, i sam pobožan, prikrio ulogu crkve u ubojstvu.

I opet, ukoliko bi nevinost Jure Granda ikad bila dokazana, bi li on bio prva žrtva crkve? Bi li on bio jedini primjer manipuliranja vjernicima? Ne bi. Nismo li upravo posljednjih dana (mjeseci) svjedoci manipulacije?

Izvor: Franina i Jurina 2013.

swirl @ 12:43 |Komentiraj | Komentari: 0